Heb je al eens gehoord van de methode Lichtenberg voor zangers? In de afgelopen jaren heb ik van verschillende docenten les gehad die zich in deze methode hebben bekwaamd. Ook heb ik verschillende seminars gevolgd. Soms gebruik ik al elementen uit de Lichtenberger methode in mijn lessen.
Bij de Lichtenberger Methode gaat het om ‘klankgeoriënteerd zingen.’ Dat wil zegen, dat je klank zich ontwikkelt door er aandachtig naar te luisteren. Dat gebeurt in de les op heel veel verschillende manieren: door bij het klanken maken je vingers in je oren te stoppen, door met een stethoscoop te luisteren, door te neuriën, door de trilling te voelen met je vingers of door tegen een ballon te zingen. Heel belangrijk is dat je luistert naar de boventonen in je stem. Het gaat dan om de formanten, clusters van boventonen die vanzelf mee gaan klinken in het zingen. Zo zijn er drie formanten te ontwikkelen: rond de 3000, 5000 en 8000 Herz.
Door luisteroefeningen gaan deze formanten vanzelf meeklinken en geven helderheid (brillianz noemen ze dat) aan je stem.
Ook rust in het zingen is enorm belangrijk. Zingen mag niet voelen als een enorme inspanning van de spieren, dat werkt juist tegen een volle en volumineuze klank. Wanneer er rust is, ontstaat er ook een natuurlijk vibrato.
De lessen hebben mij enorm goed gedaan. Ik hoef nooit meer in te zingen, mijn stem is altijd beschikbaar. Volume komt vanzelf en zonder moeite. En ook is er meer laagte en stevigheid in de stem. En het voelt vooral heel plezierig en moeiteloos.
Natuurlijk heb ik ook mijn medeleerlingen in de seminars mogen observeren. Het valt me op dat zij vaak geforceerd ademen en weiig voeling hebben met hun lijf. Daardoor besef ik te meer, hoe makkelijk ik de kwaliteiten van de Lichtenberger methode kan toevoegen aan mijn verworvenheden op het gebied van adem en lichaamsbewustzijn. Ik ben al een zanger van klanken en daardoor al klankgeorienteeerd. Maar hiermee bereik ik een nog grotere verfijning in de klankbeleving.
Ik kan iedereen aanraden om Lichtenberg te combineren met ‘Adem, Stem en Boventonen.’
Ook het luisteren naar boventonen is een goede voorbereiding op Lichtenbergwerk; het opent je oren voor de klankrijkdom van je stem.